Hilinemisega soovin Sulle õnne leiutise puhul. Esimene küsimus mis kohe pähe tuleb. Nii palju kui mina tunnen ei ole viiul juba sajandeid oma kuju muutnud. Kuidas üldse tekkis mõte midagi lisada, muuta? Kellele seda vaja on? Tavaline vioola
Kaasaegse viiuli on loonud Andrea Amati oletatavasti 16. sajandi keskel (~ 1550). Sellest ajast ta on vähe muutunud, vaatamata sellele, et on registreeritud
üle 700 leiutise (Poogenpillide klassis)
Poogenpillid on loodud soolopillidena, s.t. nendega ei ole võimalik mängida akorde. Samal ajal muusika tõstab eriti esile akordseid pille (klahvpille,
näppepille) mis lubavad mängida nii soolosid, kui akorde vaheldumisi (soolo ja saade).
Bracsa - kolmekeelne akordne vioola
Seega modifitseerisid nad selleks eesmärgiks vioola, tehes ta akordseks. Mustlas-Hungari traditsiooni kohaselt on selle pilli nimi „Bracsa (Bracha)“
Miks siis Mustlasmuusikud ise ei teinud oma bracsa bifunktsionaalseks? Huvitav, et tegelikud põhjused on seotud mitte tehniliste probleemidega, vaid sotsiaalsetega. Mustlaskogukond on sügavalt patriarhaalne ja autoritaarne. Muusikaline kollektiiv on ju ka sotsiaalne rakuke (moodustis) mille liider (nagu kogukonnaski) ei luba kellelgi ansambli liikmetest (peale enda) soleerida. Võrdluseks: Jätsusansamblis igaüks omab sooloõiust...Mis jaoks lisada bracs`ale soolo registrit, kui soleerida niikuinii ei lasta. Ja siiski, kuidas sa järsku hakkasid nende asjadega tegelema ja „kellel on seda vaja“?
Idee sündis pärast seda, kui tuttav viiuldaja Priit Bernhardt tutvustas mulle kolmekeelset akkordset vioolat (bracsa`t) ja andis oma, juba braksa`ks
prepareeritud vioola. Ta näitas mulle mängimise algvõtteid ja pärast seda ma hakkasin harjutama.
Varsti ma sain aru, et võib proovida lisada akkordsele registrile sooloregistrit ja hakkasin otsima võimalust seda valmis teha.
Kas Sinu leiutis on ametlikult tunnustatud, patenteeritud? Selle ametliku tunnustuse vormi nimi on „Kasulik mudel“. Tema kaitse kehtivus on patendist lühem (10 a. 20 asemel) ja kehtib ainult Eestis. Kuid tähtsam on tõsiasi, et tunnustatud leiutise autorsus kehtib ülemaailmselt, igavesti ja ei ole võõrandatav. Leiutis ütleb, et leiutaja on ja jääb esimeseks (prioriteedi küsimus). Keegi teine mistahes maailma osas seda patenteerida ei saa. Eesti Vabariigi ajaloos on Akkordne Vioola esimene leiutis poogenpillide klassis. Ma ei ole eriti suur tehnika tundja. Räägi palun populaarselt milles on Sinu leiutise iva? Sõnadega on tehnikat alati raske seletada. On olemas illustratsioon, skeem. Probleem on veel selles, et väga arusaadav pole ka hea – on ahvatlus varastada. Patendikaitse kehtib ju ainult Eestis.
Huvitav. Tekib loll küsimus – kuidas siis keegi enne Sind sellele ei tulnud. Mikspärast just Sina ja miks praegu mitte 40 a. tagasi? Mustlasmuusikutest ma juba rääkisin. Küsimus „miks ja praegu„ on keeruline. Palju on juhuslikku. Loomulikult, et mul puuduvad muusikute kompleksid. Võib öelda nii nagu räägivad aerodünaamika spetsialistid: „Lennates rikub kiin aerodünaamika seadusi, aga miks ta siis ikkagi lendab?“. „Ta ei tea neid seadusi“... Minu kaasautor füüsika doktor Roman Denissov ütleb, et eelkäijad kindlasti proovisid, aga ei tulnud välja. Meie sellest ei teadnud, noh ja juhus aitas ka. Nagu ma saan aru sul olid abilised ja konsultandid? Kes Sind selles töös aitas? Täisnimekirjas on circa 50 nime. Kaasautoreid on – 3:
Samuti avaldan tunnustust viiuldaja ja pedagoogile Mihkel Kuusleril`e – minu viiulil ja A/V-l mängimise õpetajal ja A/V-le transkriptsioonide kirjutajal. Ei saa siin rääkimata jätta Lgp Mihhail Kazinik`ust (Venema TV täht klassikalise muusika populariseerimises). 2012 a. gastroleerides Tallinnas leidis Ta aega mind ja minu pilli ärakuulata. Ta väga palju aitas mind andes mulle oma soovitusi ja see avas mulle erinevate Venemaa muusika asutuste uksi. Tänu M.Kaziniku toetusele olin ma esitletud heliloojale Shandor Kalloshe`ele, kes kirjutas praeguseks ainsa teose A/V-le „Concerto Grosso Per Vioola Gabriele Solo“ Kuidas suhtuvad Sinu uuendusse muusikud, viiuldajad? Kas on lootust sinu leiutise laialdaseks kasutuseks? Nagu räägitakse millised on sinu „loomingulised kavatsused“
Rangelt öeldes ma seda ei tea. Cirka 300-st inimesest kellele ma infot edastasin jätis vastamata 297. Need vähesed keda informeerisin isiklikult ka ei
reageerinud. Võin öelda, et on kaaskäijad, kellega ma musitseerin ja abistajad promoveerimises.
Aitäh Gabi! Palun räägi natuke endast. Sinu esivanemad elavad ju ammu Eestis?
Ma sündisin 1946 a. Tallinnas ja olin noorim poeg (õde Rahel) Ber Passovi (1917, Tallinn) ja Bljuma Šapiro (1915, Narva) peres. Eesti Passovid on pärit
Valgevenest (Vitebski gubermangu linnake Gorodok). Vaarisa Jakob Passov (rabi haridusega) kolis Valgasse 1897 a, kuna sai töökoha Riiklikul Pihkva – Riia
raudteel. 1910. a. Ta kolis Tallinnasse. Tema noorim tütar Selma Passov lõpetas 1934 cumlaude Tartu Ülikooli ja õpetas Juudi Gümnaasiumis keemiat ja
bioloogiat. Oma ema perekonnast tean, et tema vanemad (Gabriel Šapiro ja Doba Šapiro (Aranovich) kolisid sajandi alguses Narva Leedust.
Videomaterialid – Aleksandr Borstsevski |